Ciemno wszędzie,głucho wszędzie...

/
41 Comments

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie, co to będzie.

Ten cytat nieprzypadkowo jest też tytułem notki. Dziady zawsze uważałam za creepy. Mickiewicz jak chciał, to potrafił ;)

Lubicie kino grozy?
Ja uwielbiam. A, że akurat niesprzyjająca aura za oknem, idealnie nadają się do oglądania pod pierzyną.

Odnoszę jednak nieodparte wrażenie, że straszące, dobre filmy, można zobaczyć niezwykle rzadko.
Poniżej moja subiektywna lista klimatycznych straszaków, mrocznych jak diabli!

5. Let the right one in



Skandynawskie arcydzieło. 
Niecodzienne połączenie brutalności z dziecięcą niewinnością. Krwawy obraz przyjaźni chłopca i dziewczynki - z czego jedno z dzieci jest wampirem. Historia niemożliwej miłości. Piękny, smutny i przerażający obraz, koncertowo zagrany i opowiedziany z niezwykłym, poetyckim sznytem.

4. Ringu


Jeden z najstraszniejszych horrorów ostatnich lat. Kino o duchach zostało po mistrzowsku odświeżone, by później banda marnych twórców wyeksploatowała temat do granic możliwości przy okazji wykorzystując też przerażające straszydło i robiąc z niego... pośmiewisko. Niemniej jednak Ringu pozostaje niedoścignionym wzorem. Ten film ma Klimat. Przez duże "K".

3. Rosemary's baby


Majstersztyk Romana Polańskiego, przełomowy zarówno dla niego, jak i młodziutkiej Mii Farrow. Muzyka Komedy dopełnia całości. 

2. Harry Angel


Alan Parker tworzy filmy charakterystyczne. Oglądając jego dzieła od razu można wyczuć rękę mistrza. Film jest brudny, bohaterowie niejednoznaczni. Jest seks, śmierć, diabeł i tajemnica. I genialna muzyka. Plus niezwykle przystojny Mickey Rourke.

1. Sauna


Fińsko-czeska koprodukcja.
Przyznam, że do dziś niektóre wątki w tym filmie pozostają dla mnie niezrozumiałe. Wynika to z nieznajomości skandynawskich wierzeń i przesądów, których sporo w Saunie. Mimo wszystko polecam film wszystkim wielbicielom kina wymagającego i pięknie sfotografowanego. Sauna to esencja tzw. atmospheric movie. 

Polecam  recenzję (nie trawię portalu, ale akurat ten tekst polecam bardzo mocno).

Jej podsumowanie brzmi: "Sauna" zachwyci tych, którzy szukają w filmie grozy "drugiego dna" i odniesienia do historii, która, jak wiadomo, krwią i żelazem jest pisana. Niespieszne tempo akcji, chłodna tonacja obrazu i wszechobecna mgła czynią z tego filmu arcydzieło horroru. Metafizyka miesza się tutaj z pogańskimi wierzeniami i nie do końca znanymi dziejami współczesnych krajów nadbałtyckich. Antti-Jussi Annila osadził swoje dzieło na gruncie starych podań i legend na pograniczu rzeczywistości i mitu." 

A moja recenzja w skrócie? Można się sfajdać ze strachu!

Znacie któryś z wymienionych filmów?




You may also like

41 komentarzy:

  1. Z filmów które wymieniłaś znam tylko Ring. Przyznam się,że nie oglądam za często horrorów, bo nie lubię oglądać ich sama - czuję się wtedy nieswojo. Zachęcam Cię do obejrzenia Rytuału : ) Mi osobiście film przypadł do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam Rytuał (masz na myśli ten z Hopkinsem?).

      Usuń
    2. Tak, właśnie ten film miałam na myśli. Jak Ci się podobał ? :)

      Usuń
    3. Nie postawiłam mu zbyt wysokich wymagań, więc przypadł mi do gustu :)

      Usuń
  2. Ja też znam tylko Ring :) Lubię oglądać horrory ale potem wyobraźnia płata mi figle i tak okropnie się boję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się boję ;)
      Ale jakoś tak już mam, że lubię ten dreszczyk emocji ;)

      Usuń
  3. Znam 'Let me in' to jest coś podobnego do 'Let the right one in' i oczywiście 'Rosemary's baby'
    Chętnie obejrzę Twoje pozostałe propozycję. Kino grozy to mój ulubiony klimat ever :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Let me in to amerykański remake, a - jak wiadomo - amerykańskie remake'i są dużo słabsze od pierwowzorów. Dlatego tym bardziej polecam wersję skandynawską :)

      Usuń
  4. Ring i Dziecko ... to naprawde ponadczasowe produkcje; i faktycznie..."mozna się sfajdać ze strachu" :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Otóż to ;)
      Choć dziecko Rosemary jest taki trochę słodko-gorzki :)

      Usuń
  5. Dark Water też jest niezły. Szczególnie scena przy zbiorniku z wodą - o mało zawału nie dostałam. xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po japońskiej wersji bałam się iść do łazienki :P

      Usuń
    2. Nie ma to tamto - działa na wyobraźnię. :]

      Usuń
    3. Fakt, Dark water też jest spooky ;)

      Usuń
  6. Ja ogólnie uwielbiam azjatyckie pierwowzory horrorów, które zepsuli Amerykanie :P
    Jak po amerykańskim "The Ring" obejrzałam "Ringu" i jak po "Shutterze" obejrzałam "Shuttera" tajskiego - zupełnie inne klimaty, oczywiście azjatyckie górują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      A to była amerykańska wersja Shuttera? :|
      W sumie Shutter nie był zły (choć widziałam lepsze), przyznam, że przeraziła mnie końcówka filmu.

      Usuń
    2. Była - niestety...
      Dość żałosna, jak łatwo się domyślić ;)

      Usuń
  7. Nie lubię! Wolę się śmiać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D
      Śmiech to zdrowie :)
      Ja też uwielbiam się śmiać :)

      Usuń
  8. Tytuł "Sauna" na bank się niedługo u mnie znajdzie, bo ta scena w poście przypomina mi bardzo głównego bohatera serii książek Pana Lodowego Ogrodu, którą pokochałam miłością ekspresową :) Poza tym jest gościu, jest miecz, jest ciemno.. moje klimaty :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dodać, że Dziecko Rosemary czytałam. Film mi umknął ale nadrobię ! ;)

      Usuń
    2. Książki nei czytałam, też muszę nadrobić :)
      Jeśli chodzi o Saunę - naprawdę przerażający dla mnie.

      P.S. masz po prostu cudowny nick :D

      Usuń
  9. Uwielbiam Let the right one in i Rosemary;s Baby...To horrory, które naprawdę zapadają w pamięć. Rosemary oglądałam jako dziecko, i pamiętam, że wtedy nieźle mnie ten film przeraził...Jestem też ogromną fanką azjatyckich horrorów, poza Ringu uwielbiam też Dark Water i Klątwę. Wydaje się jednak, że temat powoli się wyczerpał, bo wśród nowości rzadko trafia się już coś tak dobrego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klątwy nie lubię, a amerykańska wersja to już w ogóle dno i siedem kilometrów mułu :D
      A temat faktycznie wyeksploatowany, właśnie przez zachodnich twórców, którzy odkryli w temacie niezłą kasę. Ja uwielbiam koreańskie kino.

      Usuń
  10. Lubię tego typu filmy. Na pewno dopiszę do listy "do obejrzenia", która dzięki Tymonkowi ma już chyba ze 3 km =P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Ja oglądam na raty, bez filmów nie mogę żyć :))))))

      Usuń
  11. Ja oglądałam Ring, w podobnym klimacie jest też Klątwa. Ja jednak wolę coś w stylu Innych.

    OdpowiedzUsuń
  12. ja nie horrorowwa - filmy o których piszesz znam tylko z opowiadań - za cienka jestem na takie kino ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak moja przyjaciółka :D
      Chociaż ona zawsze pierwsza do oglądania, tylko później cały film z zasłoniętymi oczami ogląda :D

      Usuń
    2. skądś to znam ;) ja to jeszcze jak już oglądam to cały czas tak siedzę aby szubko uszy i oczy równocześnie zasłonić ;)

      Usuń
  13. śmiej się, ale ja raz w życiu oglądałam horror, i to taki z kategorii facet biega z piłą motorową i zarzyna wszystko co się rusza a myślałam, że umrę ze strachu!! W kinie wszyscy się śmiali a ja prawie wgryzałam się w ramię chłopaka :-D taka boidupa jestem, nie mogę oglądać nic strasznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D
      to akurat uważam za słodkie :)
      Twój facet musi czuć się jak prawdziwy bohater ;)

      Usuń
    2. tak, tak, przynajmniej podnoszę mu ego ;-) choć wolałabym podchodzić do horrorów z dystansem, a nie jak dwuletnie dziecko :D

      Usuń
  14. Witam cieplutko,
    Horrory to lubię bardzo! Jednak z przedstawionych przez Ciebie znam Ringu :) mUszę koniecznie nadrobić zaległości ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. "Dziady" są creepy! ;-)
    Dlatego nie wiem, czemu młodzież (także ta lubiąca takie klimaty) tego nie docenia. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Błogosławieństwo Pana nad tym blogiem

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziecko Rosemary uwielbiam, oglądałam już kilka razy, jeśli tylko nadają w TV ja oglądam :) A pozycja numer jeden mocno mnie zaintrygowała, kolejne filmy do ś y Obejrzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Panicznie sie boje horrorow, mysli o horrorach itp
    ostatnio bedac w kinie z moim J, obydwoje podskoczylismy (ja bardziej haha) podczas traileru the conjuring! moze cos dla Ciebie?

    OdpowiedzUsuń